Vanliga frågor

Ett urval av de vanligaste frÄgorna frÄn vÄra medlemmar.

Kvinna
  • Fyll i en elektronisk ansökan om medlemskap. Om du vill ha hjĂ€lp med att byta frĂ„n en annan a-kassa kan du i din ansökan be oss ordna bytet. Vi ser dĂ„ till att du fĂ„r med dig medlemstiden frĂ„n din gamla a-kassa.

  • Det kostar 140 kronor per mĂ„nad. Avgiften betalas i efterskott och det Ă€r samma inbetalningsuppgifter varje mĂ„nad. Skatteavdrag sker med 25 % av avgiften som dras automatiskt frĂ„n skatten. I Mitt Medlemskap kan du enkelt se hur mycket du fĂ„r tillbaka pĂ„ deklarationen. 

  • Vi tycker det Ă€r trĂ„kigt att du inte vill vara medlem lĂ€ngre. TĂ€nk pĂ„ att om du avslutar medlemskapet kan det pĂ„verka din ersĂ€ttning frĂ„n a-kassan och Ă€ven frĂ„n FörsĂ€kringskassan vid aktivitetsstöd. Kontakta oss om du har nĂ„gra frĂ„gor kring det. Vi hjĂ€lper dig gĂ€rna!

    Du avslutar ditt medlemskap genom att logga in pÄ Mitt Medlemskap

    Under Medlemstid kan du ange nÀr du vill avsluta ditt medlemskap.

    Medlemskap kan inte avslutas retroaktivt.

  • Vi skickar en pĂ„minnelse mĂ„naden efter den obetalda mĂ„naden. Har du tre obetalda mĂ„nader upphör ditt medlemskap och du har inte lĂ€ngre rĂ€tt till inkomstrelaterad ersĂ€ttning om du blir arbetslös. 

    TÀnk pÄ att om ditt medlemskap avslutas kan det pÄverka din ersÀttning frÄn a-kassan och Àven frÄn FörsÀkringskassan vid aktivitetsstöd.

    Vill du bli medlem igen kan du göra en ny ansökan om medlemskap. Gör din ansökan online.

  • Hos oss kan du som anstĂ€lld eller som driver eget företag inom finans- eller försĂ€kringsomrĂ„det. Du arbetar pĂ„ ett försĂ€kringsbolag, pĂ„ en bank, hos en försĂ€kringsförmedlare, pĂ„ en investmentbank eller pĂ„ en a-kassa. Du kan bli medlem hos oss oavsett utbildningsbakgrund och bĂ„de som anstĂ€lld, egen företagare eller som chef. 

    Du kan fÄ medlemskap frÄn den första i den mÄnad du söker medlemskap. Om du Àr medlem i en annan a-kassa kan vi hjÀlpa dig med bytet till oss. Gör en ansökan om medlemskap och kryssa i rutan för att fÄ hjÀlp med bytet.

    Medlemskap kan beviljas fram till att man fyller 66 Är. 

  • NĂ€r du blir arbetslös Ă€r det viktigt att du anmĂ€ler dig som arbetssökande pĂ„ arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag.

    Gör sedan en ansökan om ersÀttning via Mina Sidor hos oss.

    Klicka pÄ lÀnken för mer information om vad som Àr viktigt.

  • ErsĂ€ttningen Ă€r 80% av din tidigare genomsnittliga inkomst under det senaste arbetade Ă„ret.

    Om din tidigare genomsnittliga inkomst varit ca 33 000 kr eller mer och du varit medlem i minst 12 mÄnader kan du ha rÀtt till högsta ersÀttningen.

    Högsta ersÀttning per dag Àr 1200 de första 100 dagarna och dÀrefter 1000 kronor per dag.

    Klicka pÄ lÀnken för att lÀsa mer

  • Eftersom tiden med avgĂ„ngsvederlag rĂ€knas som arbetad tid, Ă€r det inte möjligt att samtidigt fĂ„ ersĂ€ttning frĂ„n oss. 

    Skicka in dina intyg till oss sÄ snart som möjligt för att fÄ reda pÄ hur lÄngt ditt avgÄngsvederlag berÀknas enligt a-kassan. Eftersom a-kassan rÀknar efter lagens regler kan tiden skilja sig frÄn det avtal du ingÄtt med din arbetsgivare.

    Kom ihÄg att anmÀla dig som arbetssökande pÄ arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag.

    LÀs mer om avgÄngsvederlag

  • Om du sĂ€ger upp dig sjĂ€lv blir det som regel en avstĂ€ngning av ersĂ€ttningen under 45 ersĂ€ttningsdagar. Om du Ă€r helt arbetslös och anmĂ€ld pĂ„ arbetsförmedlingen innebĂ€r det att du inte fĂ„r nĂ„gon ersĂ€ttning under nio veckor. 

    Har du gjort en överenskommelse med din arbetsgivare innan din anstÀllning avslutats, blir det inte nÄgon avstÀngning.

    LÀs mer om regler kring egen uppsÀgning

  • Ja, det gĂ„r bra. Vi behĂ„ller intygen och handlĂ€gger ditt Ă€rende sĂ„ fort det Ă€r komplett. Du kan ladda upp de intyg som du har i Mina Sidor.

Fler frÄgor

  • "Cookie failure" vid signering Mina Sidor

    AnvÀnder du iPhone, iPad eller Macbook och fÄr felmeddelandet "cookie failure, you must have cookies enabled on your device" som hindrar dig frÄn att signera i Mina sidor? DÄ behöver du Àndra instÀllningar för din webblÀsare och sedan starta om den. Problemet kan uppstÄ i webblÀsarna Safari och Chrome. Nedan hittar du hur du kan lösa problemet.

    Safari pÄ Macbook dator

    PĂ„ en Safari sida ska du klicka pĂ„ ”Safari” högst upp i vĂ€nstra hörnet, vĂ€lj sedan InstĂ€llningar och klicka pĂ„ Integritet. Bocka ur bĂ„de ”WebbplatsspĂ„rning” och "Cookies och webbplatsdata". StĂ€ng ner och starta om webblĂ€saren. Logga in pĂ„ Mina sidor igen.

    Chrome pÄ Macbook dator

    I Chrome ska du klicka pĂ„ ”Mer” (de tre prickarna) uppe till höger och sedan vĂ€lja InstĂ€llningar. Under avsnittet Sekretess och sĂ€kerhet gĂ„r du in pĂ„ ”Cookies och annan webbplatsdata”. Se till att alternativen ”Blockera cookies frĂ„n tredje part” och ”Blockera alla cookies” inte Ă€r markerade. StĂ€ng ner och starta om webblĂ€saren. Logga in pĂ„ Mina sidor igen.

    Safari pÄ iPhone

    Öppna instĂ€llningar i din iPhone. VĂ€l sedan "Safari". Under avsnittet Integritet och sĂ€kerhet ska bĂ„de alternativen ”SpĂ„ra inte mellan webbplatser” och ”Blockera alla cookies” vara avmarkerade.

    Chrome pÄ iPhone

    Öppna instĂ€llningar i din iPhone. VĂ€lj sedan ”Chrome”. Alternativet ”TillĂ„t spĂ„rning mellan webbplatser” ska vara markerat.

  • Jag får upp ett meddelande med texten Staus 403/JBWEB, vad behöver jag göra?

    1.    Rensa Cookies/kakor, historik och temporÀra internetfiler.
    2.    Uppdatera webblÀsaren till senaste versionen och ÄterstÀll webblÀsaren till standardinstÀllningar.
    3.    Prova att anvÀnda en annan webblÀsare som vÄr webbplats stödjer, till exempel Google Chrome,         Internet explorer eller Safari (mac).
    4.    AnvÀnd en annan enhet som till exempel en annan dator, mobil eller surfplatta.

  • Jag försöker ladda upp dokument i Mina Sidor. Det står att dokumentet kan innehålla virus, vad behöver jag göra?

    TĂ€nk pĂ„ att du inte kan ladda upp filer med ÅÄÖ eller specialtecken, till exempel !”#.
    DÀrför rekommenderar vi att du byter namn pÄ filen, gÀrna till nÄgot beskrivande sÄ som anstallningsbevis, och sedan laddar upp den.

  • Tidrapporten har låst sig. Vad behöver jag göra?

    Logga ut ur Mina Sidor och logga in igen efter cirka 1 timme. Nu bör tidrapporten vara upplÄst igen och du kan skicka den.

  • Varför kan jag inte öppna de brev jag har fått i Mina Sidor?

    Breven vi skickar till dig i Mina sidor Àr i pdf-format. För att kunna öppna breven behöver du ha Adobe Reader installerat pÄ din dator.
    PĂ„ adobe.com finns information om hur du installerar Adobe Reader.

  • Behöver jag tillåta popup-fönster? Hur gör jag det?

    Ja, du behöver tillÄta popup-fönster för att fÄ upp all information pÄ Mina Sidor. Du kan kontrollera att popup-fönster Àr tillÄtna i din webblÀsare.

    AnvÀnd följande instÀllningar för att tillÄta popupfönster:

     Firefox
    1.    Tryck pÄ knappen Verktyg i menyn
    2.    VÀlj instÀllningar
    3.    VÀlj fliken innehÄll
    4.    Boka ur rutan Blockera popup-fönster och tryck OK


     Safari
    1.    Öppna Safari-menyn och klicka pĂ„ InstĂ€llningar
    2.    Klicka pÄ fliken SÀkerhet
    3.    Inaktivera Blockera popup-fönster under rubriken WebbinnehÄll


     Google Chrome
    1.    Tryck pÄ knappen Verktyg i menyn
    2.    VÀlj avancerade instÀllningar lÀngst ner
    3.    VÀlj knappen innehÄllsinstÀllningar
    4.    Under rubriken popup klickar du i knappen tillÄt alla webbplatser att visa popup-fönster.
    5.    Tryck pÄ knappen klart.

  • Behöver jag godkänna Cookies för att använda Mina Sidor?

    Ja, för att Mina sidor ska fungera optimalt behöver du godkÀnna att din webblÀsare accepterar cookies.
    NÀr du Àr inloggad pÄ Mina sidor skickas en cookie mellan din dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlÀtta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om besökaren kan inte spÄras.

    Om cookies
    En cookie Àr en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som pÄ olika sÀtt syftar till att förbÀttra för anvÀndarna vid besök pÄ en webbplats.

  • Varför får jag upp en grå sida när jag loggar in i Mina Sidor på mobilen eller surfplattan?

    I webblÀsaren Safari kan du anvÀnda privat surfing om du vill besöka webbplatser utan att de visas i historiken. 
    Om du surfar i privat-lÀge nÀr du loggar in pÄ Mina Sidor kommer sidan att bli grÄ. 
    Om du vill slÄ pÄ eller av privat surfning pÄ din telefon öppnar du Safari och trycker pÄ fyrkanterna lÀngst ned till höger. Tryck pÄ Privat och sedan pÄ Klar.
    Om du anvÀnder en Ipad trycker du pÄ plustecknet och sedan pÄ Privat.
    NÀr privat surfning Àr aktiverat Àr Safari svart eller mörkt istÀllet för vitt eller grÄtt.

  • Jag har problem att logga in på e-tjänsterna. Jag använder en produkt från Apple, vad kan jag göra?

    Du som anvÀnder en Iphone eller Ipad kan fÄ problem nÀr du ska logga in pÄ Mina Sidor, Mitt Medlemskap eller om du ska bli medlem.
    Du kan behöva uppdatera till en nyare version av operativsystemet IOS om det Àr möjligt pÄ din enhet, eller anvÀnda en annan enhet för att kunna logga in pÄ e-tjÀnsten.

    Surfar du med webblÀsaren Safari?
    Om du surfar med Safari kan du bara signera 5 gÄnger i samma session. Detta Àr en sÀkerhetsÄtgÀrd i Apples operativsystem.

    Om du har instÀllningen SpÄra inte mellan webbplatser kan du inte signera alls. DÄ behöver du Àndra i instÀllningarna för Safari:
    1.    GÄ in i InstÀllningar
    2.    Klicka pÄ Safari
    3.    Under rubriken Integritet och sÀkerhet avmarkerar du valet "SpÄra inte mellan webbplatser".
    4.    Starta om webblÀsaren.

    Du kan ocksÄ byta till en annan webblÀsare.

  • Jag får upp en ruta om att ange användarnamn och lösenord när jag försöker logga in i Mina Sidor

    NÀr man fÄr upp att man ska ange anvÀndarnamn och lösenord nÀr de försöker logga in i Mina Sidor kan det bero pÄ följande:

    Att man har en pÄgÄende session. AlltsÄ om man stÀnger fönstret men inte loggar ut eller liknande. Det brukar rÀcka med att uppdatera sidan eller köra i ett inkognitofönster.